Mar 11, 2009

Antara Tempatan Dan Impot

Tempatan bermakna dalam negara manakala impot pulak dari luar negara. Kebanyakan kita suka akan yang diimpot dari tempatan. Contohnya, barangan impot lebih baik kualiti dari tempatan walaupun harga nya mahal sedikit. Kalau beli yang tempatan kureng standard lah kunun. Macam orang kawen orang luar negara, ada yang kata lelaki mat saleh ni "very loving" "understanding" dan mcm mcm lah sbb dah terbekenan atau disebaliknya. Lelaki tempatan plak tak sebaik lelaki mat saleh...agaknya sbb depa tu putih gebu kot...tp mcm ne dgn lelaki Afrika yg gulita tu? Mungkin sbb nampak macho kot, iyelah kan itam itu menawan....hehehehehe...lelaki tempatan plak dingin aje kot? Kureng menepati ciri ciri idaman hati wanita tempatan...itu lah keluhan yg sering kedengaran.
Tp yg ingin dibincangkan disini bukan perihal itu...ini berkaitan pekerja tempatan dgn pekerja impot. Semalam telah diberitakan bahawa kerajaan membatalkan visa utk beberapa ribu pekerja impot yg sedang menunggu utk masuk bekerja di sini. Bagus tindakan itu. Iye lah tgh dok gawat ni, tambahan plak ramai rakyat tempatan yg telah ilang pekerjaan. Kalau diambil lagi tenaga impot kemana nk letak org tempatan ni? Dan semalam jgk kerajaan telah naikkan levi pekerja impot sekali ganda dan dibayar oleh majikan. Langkah ini adalah utk memastikan tiada pekerja impot diambil lagi, berilah peluang pd org tempatan pulak.. Tetapi ada pihak majikan yg tidak bersetuju, mereka kata ini akan meningkatkan lagi kos operasi mereka. Yang pastinya kos ini akan dikenakan pd pelanggan iaitu org tempatan. Cnth...kata Pengerusi Restoran Muslim dan India Malaysia, yg mana ramai pekerja mereka adalah warga impot. Ini akan membebankan mereka, kerana akibat dari kenaikan levi itu mereka terpaksa menanggung kos tambahan sekurang2nya RM10 sehari untuk setiap pekerja warga impot mereka. Ini bermaksud jika gaji sehari warga impot itu RM20, maka sekarang majikan akn terpaksa bayar RM30. Mengapa warga impot jadi kesukaan mereka? Adakah mereka ini rajin? Tidak pemalas mcm org tempatan spt yg didakwa? Warga impot pulak tidak merungut perihal gaji murah? Walhal kebanyakan org tempatan masih lagi mendapat bayaran yg lebih murah dr warga impot. Apa salah nya membayar RM30 itu kepada org tempatan daripada diberikan pd warga impot? Kenapa kepada org tempatan dibayar murah? Bukan kah mereka juga punyai keluarga utk disara? Kalu dgn pendapatan yg sedikit mcm mana mereka dpt memberikan kehidupan yg baik utk keluarga mereka. Memang lah warga impot ini tak kisah sgt pasal gaji murah, ini kerana mereka hidup secara berkumpulan dan tempat tinggal diberikan percuma oleh majikan. Manakala yg bekerja di restoran pulak, makanan diberi purcuma. Kalau diambil kira kos itu semua termasuk gaji, ianya melibatkan sehingga hampir RM50 sehari. Jadi tidak kah boleh diberikan kepada org tempatan? Walhal mereka ini terpaksa berbelanja utk kediaman dan makanan sendiri.
Yang jadi persoalan disini ialah sikap tidak patriotik majikan yg amat bergantung kepada tenaga kerja warga impot. Jangan lah seperti menyusukan kera di hutan, anak di rumah mati kelaparan. Adakah mereka lupa bahawa pelanggan mereka adalah org tempatan, kenapa tidak dikongsikan keuntungan ini bersama sama org tempatan. Langkah pengambilan pekerja tempatan akn mengurangkan aliran keluar wang negara. Bukan kah baik utk ekonomi negara? Bukan nya majikan tersebut tidak ketahui, mereka sebenar nya saja buat buat tak tahu. Sikap ini amat tidak baik sekali..
Seperkara lagi perihal org tempatan yg bekerja diluar negara dan sekarang ini terpaksa pulang kerana diberhentikan kerja. Contoh pekerja industri di Singapura. Mereka ini semacam diberi perhatian yg besar oleh kerajaan, nampak mcm besar kepala pulak. Dulu masa ekonomi bagus, mereka tidak ingin kerja di dlm negara kerana gaji ciput...depa kata. Kerja kat sana dpt bnyk...mcm eksekutif kat dlm negara, walhal mereka itu hnya pekerja biasa industri. Tetapi kini setelah ekonomi negara yg mereka tumpang itu merosot dan dibuang kerja, tahu pulak melalak kat kerajaan agar mereka ini dibantu. Tidakkah mereka fikir akan rakan2 yg bekerja di dlm negara yg juga terpaksa diberhentikan kerja juga perlu diberi perhatian? Mereka itu mcm rase diri mereka amt penting...ntah kan pernah bayar cukai pendapatan ke tidak? Yang pasti org tempatan kena byr cukai pendapatan jika layak dicukai. Mungkin mereka itu tak pernah bayar pon..asyik mengelak bila Borang Retan cukai dihantar. Sekarang ni melalak lebih pulak. Kalau ditawar gaji murah mereka akan tolak sbb tak cukop makan. Apa yang mereka mahukan sebenarnya? Asyik salahkan kerajaan aje yg mereka tahu. Semua nya tak kena....Apa yang kena agaknya?Anda tahu tak?

No comments:

Post a Comment