Mar 24, 2009

Apa dah jadi?

Hari ini dalam akhbar harian Metro (klik sini) dilapurkan bahawa sebuah keluarga melayu yang tinggal di Kuantan hampir-hampir murtad apabila mereka merasa tertekan akibat dari tindakan jiran-jiran di penempatan mereka. Mereka hampir untuk menemui seorang paderi untuk meminta nasihat berkaitan masalah mereka. Mengapa ini boleh terjadi? Adakah disebabkan tekanan hidup atau tindakan pemulauan yang dilakukan oleh penduduk setempat? Jika mereka ini murtad, siapakah yang harus disalahkan? Mujur lah atas tindakan pantas Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP) menyelamatkan keluarga ini daripada murtad. Syabas kepada mereka-mereka yang perihatin ini.

Tetapi hairan juga, kenapa ketua keluarga itu begitu nekad untuk berbuat sedemikian? Tiada kah lagi orang-orang Islam lain yang dapat dijadikan tempat mengadu dan rujukan? Atau mereka-mereka tersebut mengambil sikap lepas tangan, jika ini lah sikapnya maka tidak mustahil lah akan terdapat ramai lagi orang-orang Islam akan memilih jalan seperti keluarga ini. Apakah yang harus kita lakukan jika terdapat orang-orang Islam yang terdesak seperti keluarga ini? Adakah dengan melihat dan membiarkan saja atau menangani masalah ini secepat mungkin? Adakah alasan tekanan dari jiran-jiran itu benar atau akidah sebenarnya telah menipis?

1 comment:

  1. salam...
    mintak ambil perhatian dan tindakan kepada petualang agama ini.. lupakan sebentar parti anda.. please.. sebab ia dari MALAYSIA.. link nye..
    http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/03/petualang-agama-baginda.html

    http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/02/bangsat-yang-menghina-islam.html

    POLIS ambil tindakan... kami nak rejam mereka sampai mati..

    ReplyDelete